NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
ابْنُ
الْمُثَنَّى
حَدَّثَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ
الطَّالْقَانِيُّ
حَدَّثَنَا
الْفَضْلُ
بْنُ مُوسَى
عَنْ عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ الْعَتَكِيِّ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
بُرَيْدَةَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
الْوِتْرُ
حَقٌّ فَمَنْ
لَمْ يُوتِرْ
فَلَيْسَ
مِنَّا
الْوِتْرُ
حَقٌّ فَمَنْ
لَمْ يُوتِرْ
فَلَيْسَ
مِنَّا الْوِتْرُ
حَقٌّ فَمَنْ
لَمْ يُوتِرْ
فَلَيْسَ
مِنَّا
Bureyd (r.a.)'den; demiştir
ki:Resûlullah (s.a.v.)'i şöyle buyururken işittim:
"Vitir haktır,
(sabittir) Vitir kılmayan bizden değildir. Vitir haktır (sabittir), kılmayan
bizden değildir. Vitir haktır (sabittir), vitir kılmayan bizden değildir."
İzah:
Nesâî, kıyamu'l-leyl;
Ahmed b. Hanbel, V, 357.
Bureyd el-Eslemî.
el-Bârûdî'nin zikrettiği zayıf bir rivayete göre ashabdandır. Sıffîn'e Hz. Ali
tarafından katıldığı zikredilir. Bureyd b. Husayb b. el-Eslemî ile
karıştırılmamalıdır. (İbn Hacer, el-İsâbe, I, 146).
Hadis-i şerif Ebû
Hanife'nin delilleri arasındadır.Vitrin sübûtunun fahr-i kâinat tarafından üç
kerre tekrar edilmesi ve vitir kılmayanın "bizden değildir"
şeklindeki bir ifâde ile tehdid edilmesi, vücûbuna delil sayılmıştır. Bu
tarzdaki tehdidlerin ancak farz veya vacibin terki için kullanıldığı daha önce
beyân edilmiştir.
Resûlullah'ın
"bizden değildir" sözünün mânâsı, "bizim sünnetimiz üzere
değildir" demektir. Yoksa bu "müslüman değildir" mânâsı ifâde
etmez. Çünkü vacibin değil terki, inkârı bile küfrü gerektirmez.
Diğer İslâm âlimleri bu
tehdidin vitrin müekked sünnet oluşuna delâlet ettiğini söyleyerek, namazda
secde mahalline bakma, safları düzeltme, gibi sünnetler konusunda da bu tür
tehdidlerin bulunduğunu görüşlerine şahit tutarlar.
Her iki görüş sahihlerinin
delilleri bundan evvelki babın ilk hadisinin şerhinde ortaya konmuştur.